Digitaalinen kyltitys – uusi tapa viestiä

Digitaalinen kyltitys (englanniksi digital signage) on suhteellisen uusi tuote JNT:n valikoimassa. JNT:n digitaalinen kyltitys on myynnissä tuotenimellä DisplayIT.

Digitaalisten kylttien käyttöalue on hyvin laaja ja kehitys kulkee huimaa vauhtia. Kehitystä tapahtuu jatkuvasti sekä näytön laadussa että muodossa, lisäksi tulee koko ajan uusia käyttöalueita ja -tapoja.

Digitaaliset porrasnäytöt kerrostaloissa

Porrasnäyttöjä on asennettu tähän mennessä muutamaan kerrostaloon alueellamme. Digitaaliset näytöt korvaavat perinteiset porrastaulut. Sen lisäksi, että porraskäytävä näyttää siistimmältä, etuna on että muutoksia sisältöön voidaan tehdä etänä, koska näytöt ovat yhteydessä verkkoon. Lisäksi isännöitsijä saa nopeammin tiedotettua yllättävistä katkoista esim. sähkön- ja vedenjakelussa. Itse sisältö päivitetään nettipohjaisen ohjelman avulla. HAB-talo Pietarsaaressa on ottanut käyttöön JNT:n porrasnäytöt. Talon on rakentanut Mäenpää Rakennus Oy. Yrityksen talousvastaava Mats Östman kertoo:

Olemme erittäin tyytyväisiä asennustyöhön, koulutukseen sekä myynnin jälkeiseen tukeen. Mielestäni JNT huolehtii asiakkaistaan ammattimaisesti alusta lähtien aina työn valmistumiseen asti.

Digitaaliset näytöt näyteikkunoissa

JNT on myös digitalisoinut Meklaritoimisto J.Riskan näyteikkunan. Kuvat eri myyntikohteista pyörivät näytöillä ja asiakkaat saavat siten paljon enemmän informaatiota myyntikohteista kuin aiemmin. TJ Jan Riska kertoo:

Meillä on ollut näytöt käytössä noin kolmen viikon ajan. Näytöt soveltuvat hyvin kohteiden esittelyyn ja ovat enemmän tätä päivää verrattuna aiemmin käytössä olleisiin printattuihin esittelyihin.

Jan toteaa, että näytöt säästävät sekä työaikaa että vähentävät työn määrää. Näyttöjen avulla kiinteistövälittäjä voi esim. tehdä hintamuutoksia sekä lisätä ja poistaa kohteita etänä. Aiemmin jonkun oli tultava toimistolle printtaamaan uuden lapun ikkunaan. Janin mukaan näyttöjen etuna on myös se, että niitä voidaan sijoittaa toiselle paikkakunnalle ja sisältöä voi hallinnoida etänä internetin kautta. Jan kertoo, että lähiaikoina tulee yksi näyttö Uuteenkaarlepyyhyn ja suunnitelmissa on uusia sijoituspaikkoja myös Pietarsaaressa.

Digitaaliset näytöt yrityksissä ja myymälöissä

Digitaalisia näyttöjä voidaan myös hyödyntää yritysten sisäiseen viestintään. Näyttöjen avulla voi sekä informoida omaa henkilökuntaa että opastaa asiakkaita. Yrityksen tuotantojärjestelmä on mahdollista integroida näyttöön, jos halutaan seurata toimitusaikoja ja tuotannon laatua.

Myös vähittäiskaupassa on kysyntää digitaalisille näytöille. Näyttöjen avulla voi esim. helposti muuttaa ja uudistaa myymälän sisätiloja erilaisten kampanjoiden tarpeista lähtien. On myös olemassa teknologiaa, joka mahdollistaa näyttöä katsovan henkilön analysoimisen. Sen avulla yritys voi testata eri kampanjoita ja saada tietoa siitä, millainen sisältö herättää eniten kiinnostusta asiakkaiden keskuudessa. Tätä kutsutaan A/B testaukseksi.

Lisäksi on mahdollista integroida sensoreita eri tuotteisiin ja liittää ne näyttöihin. Kun asiakas ottaa tuotteen näytön vieressä sijaitsevasta hyllystä, näytöllä näkyy tuotekohtaista informaatiota. Tämä auttaa asiakasta saamaan lisää tietoa ja sitä kautta auttaa löytämään oikean tuotteen helpommin.

Toinen vallitseva trendi on verkkokaupan siirtäminen myymälään (web to store). Joitakin vuosia sitten kauppa siirtyi laajasti verkkoon, mutta nyt on nähtävissä trendi, joka viittaa siihen, että kauppa siirtyy osittain takaisin kivijalkamyymälöihin. Asentamalla kosketusnäyttöjä myymälään voidaan tarjota asiakkaalle koko nettikaupan valikoima ja samanaikaisesti tarjota henkilökohtaista asiakaspalvelua ja neuvontaa. Tällä tavoin voidaan säästää sekä lattiapinta-alassa että varastoinnissa.


elokuu 18, 2017

Älykkäämpi viestintä?

Lue lisää.