Digital skyltning – det nya sättet att kommunicera

Digital skyltning (eller digital signage som det heter på engelska) är en relativt ny produkt som JNT erbjuder. JNT:s digitala skyltning säljs under produktnamnet DisplayIT.

Området för digital skyltning är väldigt omfattande och utvecklingen går i hisnande fart. Utveckling sker kontinuerligt på skärmkvaliteten och skärmarnas form men också användningsområden och -sätt utvecklas ständigt. Men det är också nu som man börjar få verklig nytta av skärmarna.

Digitala skärmar i trapphus

Hittills har installationer gjorts i ett antal trapphus i nejden. I trapphusen ersätter skärmen de traditionella adresstavlorna. Fördelen är, förutom att man får ett betydligt snyggare trapphus, att man på distans kommer åt att göra ändringar i innehållet, då skärmarna är uppkopplade mot nätet. En annan fördel är att disponenten snabbare får ut information om oplanerade avbrott i till exempel el- eller vattentillförsel. Själva innehållet uppdateras i ett webb-baserat program. Ett bostadshus som har valt skärmar från JNT är HAB-huset i Jakobstad. Det är Mäenpää Byggnads AB som byggt höghuset och ekonomiansvarige Mats Östman berättar: – Vi är väldigt nöjda med installationsarbetet, skolningen samt after sales. Jag tycker att JNT tar hand om sina kunder på ett proffsigt sätt från början och tills jobbet är utfört.

Digitala skärmar i skyltfönster
JNT har också digitaliserat Mäklarbyrån J.Riskas skyltfönster. På skärmarna kan bilder på de olika försäljningsobjekten rulla och kunder får på så vis mycket mer information om objekten än förut. VD Jan Riska berättar: – Vi har hunnit ha skärmarna igång i cirka tre veckors tid. Skärmarna fungerar bra till presentation av objekt och känns mera nutid än pappersskyltarna som användes tidigare. Jan konstaterar att skärmarna sparar tid och arbetsbörda. Tack vare skärmarna kan mäklarbyrån till exempel göra prisändringar samt lägga till och ta bort objekt på distans. Tidigare måste någon ta sig till kontoret och printa en ny papperslapp till fönstret. Jan berättar också att fördelarna med skärmarna är att man kan placera ut dem på annan ort och administrera innehållet på distans via internet. Han nämner att det inom kort kommer att dyka upp en skärm i Nykarleby och att det finns planer på att placera ut flera skärmar.

Digitala skärmar i företag och butiker
hjälp av skärmarna kan man dels informera den egna personalen, dels guida besökare. Det är också möjligt att integrera företagets produktionssystem med skärmen om man vill följa upp leverans och produktionskvalitet etcetera. Även inom detaljhandeln finns det efterfrågan på digitala skärmar. Med hjälp av skärmarna är det till exempel enkelt att bygga upp och förnya interiören i butiken utgående från olika kampanjer. Det finns även teknik som gör det möjligt att analysera personen som står och tittar på skärmen. Med hjälp av detta kan företag testa olika kampanjer och få en mätare på vilket innehåll som väcker större intresse hos besökaren, så kallad A/B testning. Det är också möjligt att integrera sensorer i olika produkter och koppla detta samman med skärmar. När en kund lyfter upp en produkt som finns i den angränsande produkthyllan visas produktspecifik information i skärmen. Det ska hjälpa kunden att få mera information så att denne enklare skall hitta rätt produkt. En annan pågående trend är att flytta web to store (näthandel till butik). För ett antal år sedan flyttades en stor del av handeln till nätet men nu ser man trender som tyder på att handeln delvis flyttar tillbaka till de fysiska butikerna. Genom att installera touch-skärmar kan man i butiken erbjuda hela det utbud som man har i sin webbshop och samtidigt erbjuda kunden personlig betjäning och rådgivning. Det här gör att man kan göra inbesparingar både gällande golvutrymme och lagerhållning.


april 4, 2017

Vill du också kommunicera smartare?

Lär dig mer.